Lekker positief blijven, weg met dat negatieve gezeur
Voedingscentrum en voedingsonderzoek
Sponsoren hebben een dikke vinger in de pap.
Gelezen: Volkskrant, 26 oktober 2013
Het Voedingscentrum baseert haar adviezen op onderzoek van veel Nederlandse universiteiten plus de instituten gespecialiseerd in voeding. De voedingswetenschappers werken vaak nauw samen met de industrie. De adviezen van instanties als De Gezondheidsraad en het Voedingscentrum zouden daardoor eerder de belangen van commerciële partijen dienen dan de gezondheid van de consument.
Neem de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen (NAV) die als sponsors heeft: Unilever, Nestlé, FrieslandCampina, Yakult, Sodexo, Alpro, Danone, DSM, Mondelex, de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) en niet te vergeten het Kenniscentrum Suiker en Voeding.
De laatste sponsort de leerstoel van Kees de Graaf in Wageningen, onze nationale hoogleraar Sensoriek en Eetgedrag. De Wageningen Universiteit krijgt bij het voedingsonderzoek ongeveer 75 procent gefinancierd door de industrie. dit heeft uiteraard geen enkele invloed op de selectie van studiebojecten en op de uitkomsten.
Volgens een studie gepubliceerd in PLoS Medicine blijkt dat door de industrie gefinancierde voedingsonderzoeken acht keer zo vaak positieve gezondheidseffecten opleveren als onderzoeken zonder sponsorbelangen.
Ook dat uiteraard niet het gevolg van vooroordelen. De industrie laat vaak onderzoek doen naar stoffen waarvan een positieve werking wordt vermoed. Dat is alles, hoor…
Peter Olsthoorn | 08-11-13 21:18
Reacties
Coen | 28/11/18 om 15:22
Volgens een studie gepubliceerd in PLoS Medicine? Heb je daar toevallig een linkje van? Ik kan het onderzoek helaas niet terugvinden.