Hoe maak je NS-personeel weer collectief verantwoordelijk? 

NS falen

‘Daar kunnen wij niets aan doen’

Stel, je wilt op een zaterdag in augustus 2013 ‘een dagje naar Nijmegen’ met kinderen om in de vakantie toch wat te reizen. Leuk voor kinderen, met de trein.

Dan word je dus afhankelijk van de Nederlandse Spoorwegen en het personeel. Ofwel: van werkzaamheden, omleidingen, vertragingen, gemiste overstappen en vooral: leugens over de werkelijke gang van zaken en personeel dat nergens van weet en wil weten.

Want al jaren geloven we de officiële cijfers van NS en Prorail over prestaties op het spoor. Zou je met een goed systeem van crowdsourcing ook een betrouwbaar beeld kunnen bieden?

Wat te doen om het vele NS-personeel dat wel tot het uiterste gaat om degenen die hun salaris betalen, de klanten, te onderscheiden van degenen die er met hun petje naar gooien?

Dat personeel dat vooral kwebbelt met elkaar, maar nooit over de ellende die reizigers ervaren? Laat staan zich er ooit voor schamen. Die even de andere kant opkijken als het erop aankomt. Met hun eeuwige smoes: “Daar kunnen wij niets aan doen.”

Moet je personeel niet standaard een naamkaartje geven of voor mijn part alleen nummeren (want: privacy) zodat je degenen die niet hulpvaardig zijn kunt melden?

Op grond van beoordelingen jaarlijks 10 procent van het personeel ontslaan? En eventueel weer opnieuw laten solliciteren?

Of bij gemeten wanprestatie collectief 10 procent loonsverlaging het volgende jaar? Zou het dan niet heel snel over zijn met het ‘daar kan ik toch niets aan doen’?

  • Reacties

  • Maarten | 06/08/13 om 14:34

    Ze hebben vaak wel gelijk, ze kunnen er ook niets aan doen! We zouden het top management van de NS eens aan de schandpaal moeten nagelen ipv constant zeiken op dit lage personeel dat ook slachtoffer is.

    Maar de HOOGST verantwoordelijken zie je nooit, bang dat ze gelynched worden. En denk je dat de directeur zijn bonus inlevert omdat hij wederom een wanprestatie heeft geleverd.

    Kortom, totaal niet eens met je stukje ! Pak degenen die er ECHT iets aan kunnen doen ipv het werkvloer personeel dat evengoed slachtoffer van dit mismanagement is. Of is mnr de conducteur soms verantwoordelijk voor het aanschaffen van een FYRA die niet rijd ? Kan hij hier iets aan doen ?

  • Theo | 21/08/13 om 12:22

    Deze stelling is me nu weer iets te hard door de bocht.
    Don’t kill the messenger.
    Ik denk dat gemiddelde NS-personeel waar wij als reiziger mee in contact komen ook gefrustreerd is.
    Wees blij dat ze de ondankbare taak nog op zich nemen.

    Het is het systeem waarvoor onze overheid heeft gekozen. Vermeende, alle problemen oplossende, marktwerking en privatisering. We zien nu het resultaat en de uitwerking er van.
    Als we eerst bij de Britten in de keuken hadden gekeken toendertijd, toen we onze nationale trots NS gingen verkwanseld, hadden het vooraf hetzelfde kunnen weten.
    Leren we er een les uit of komen we op onze schrede weer terug? Nee, we rommelen verder en laten het op zijn beloop.
    Politiek en directie vegen om de beurt huns straatje schoon voor de kamera of andere media.
    Af en toe het publiek een worst voorhouden om reizigers tevreden te stellen. Cijfers die niets met de werkelijkheid te maken hebben of zelfs verteken en een waarschuwende website die alle problemen het hele jaar door vergoeilijken. “Wij doen echt ons best, maar dit is overmacht. Aan ons ligt het niet.”
    http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/sms-alert
    Lijkt een goed initiatief. De werkelijkheid op de achtergrond is taaier:
    Een trein die vast zit in de sneeuw of voor een bevroren wissel staat. Blijft daar uren staan en de boel ophouden. Er kan en mag daar iets aan gedaan worden. Er zijn vaste procedures en afspraken met externe bedrijven die er op stijl en sprong bij staan voor een oplossing. Gewoon een soldeerlamp pakken en de wissel ontdooien MAG niet eens al zou het met 5 minuten gepiept zijn. Of zoals het vroeger ging. Een ploeg mannen met een schop die ‘hun’ trace sneeuwvrij hielden. Een ere zaak!
    Daar moet toch een afdoende werkende moderne variant op te bedenken zijn? Dat kan beter!

    Een mooi citaat van Historicus Han van der Horst over het mismanagement bij de NS met de Fyra.
    ‘Blijkbaar gaat corporate en bestuurlijk Nederland er nog steeds van uit dat de directeur geen verstand hoeft te hebben van het product of de productieprocessen. Hij bepaalt immers in hoger sferen de strategie. Hij stelt de kerndoelstellingen vast. Hij houdt zich bezig met de bedrijfs- en de beloningsstructuur. Hij laat software ontwerpen om iedereen verantwoording te laten afleggen over zijn verrichtingen want als er één nagel aan je doodkist is, dan zijn dat die kleine klootzakjes met een ouderwetse vakopleiding overal in het bedrijf met hun tunnelvisie en hun beperkte inzichten.”

    Dus geef a.u.b. niet die man die op een fluitje blaast de schuld van alles.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen