Transavia.com kan er ook wat van(af)
D’n Belgen, die kunnen jokken
Vermelde tarieven vliegreizen deugen meestal niet.
Gelezen: BBC
Regelmatig voert de Europese Commissie een kruistocht. Om consumenten te behagen. Zo moest mobiel bellen in het buitenland goedkoper worden. En mochten we niet langer bedot worden met vliegprijzen: “vlieg voor 5 euro naar Mallorca” blijkt meer dan eens het 30-voudige te kosten. Vanwege de toeslagen.
Dat moest afgelopen zijn, zei de Commissie. ‘All-in tarieven’ publiceren moest de norm worden. Brussel heeft onderzocht of dat werkt. En? Nee hoor: meer dan 200 websites van luchtvaartmaatschappijen bedotten ons nog.
De Europese Commissie zegt dat in een rapport. De websites vergeten om direct luchthavenbelasting, toeslagen, verplichte verzekeringen te vermelden. En ze zijn onduidelijk en onbetrouwbaar over hun goedkoopste tickets.
Brussel weigert de bedriegende maatschappijen publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Slechts 200 van de 400 onderzochte sites in 15 landen zaten wel goed. Het goede nieuws: de Europese Commissie sluit volgend jaar sites als ze nog stout zijn.
Het onderzoek wijst Belgische sites aan als notoir onbetrouwbaar: 46 van de 48 Belgische sites, beweert BBC althans, liegen met de tarieven op het scherm. Oostenrijkse websites zijn het meest te vertrouwen, alle 20 websites waren in ‘prima de luxe’ staat.
(Maar klopt dit wel? Aangetekend moet worden dat nationale toezichthouders het onderzoek uitvoerden in opdracht van de Europese Commissie. Was de Belg streng en de Oostenrijker chauvinistisch?)
Wat tot de conclusie zou kunnen leiden dat Nederlandse sites in meer of mindere mate niet te vertrouwen zijn. Maar… Nederland heeft niet meegedaan aan dit onderzoek volgens de Consumentenbond. Dan maar een eigen inventarisatie:
Een check op de site van KLM leert ons dat de prijzen voor een ticket inclusief toeslagen, belastingen en reserveringskosten is. Ergo, de witte zwaan is onbezoedeld. Maar ook een prijsvechter als Easyjet vermeldt op haar Nederlandstalige site de prijs inclusief alle heffingen en toeslagen. Ryanair, een andere prijsvechter, vermeldt heffingen en toeslagen op haar Nederlandstalige site pas nadat eerst de prijs van slechts het ticket is aangeklikt. De eerste vermelding is dus bij Ryanair op zijn minst misleidend.
Het lijkt op de eerdere klacht van de Consumentenbond bij de Reclame Code Commissie over Transavia.com: 1 euro moesten we per ticket betalen, voor 2 strippen naar de zon. Grote onzin natuurlijk.
Transavia beterde haar leven niet direct. De maatschappij vond er wat op: op de homepage staan nog steeds te lage prijzen, maar nu met ‘vanaf’. Zo kun je naar een concert in Londen voor 199 euro. Als je gaat lopen. En dan dit: ‘All-in vanaf’ prijzen, hoe verzin je het”¦
Volgens de Consumentenbond gingen in 2006 naast Transavia en Wizz Air ook Air Lingus, Ryan Air, Sky Europe en Jet2Com over de schreef . De Reclame Code Commissie verplichtte deze ook de totale prijs van een ticket direct te vermelden.
Air Lingus doet dat nu keurig. Wizz Air stunt met lage prijzen maar vermeldt wel de bijkomende kosten. Sky Europe vermeldt ‘sneaky’ in de kleine lettertjes onderaan een ticketaanvraag dat de prijzen exclusief luchthavenbelasting zijn. Later in het bestelproces krijg je, als bij Transavia en Ryan Air, pas de bijkomende kosten te zien. Jet2Com doet het niet veel beter.
Ton Biesemaat | 13-11-07 18:29
*

To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen