Trek maar aan de wieletjes...
Betuwelijn: 160 kilometer leugens
Gelezen: NRC
Een leugentje stutten? Laat een onderzoek doen! De grootste leugen onderbouwen: doe lekker 140 rapporten.
Het was een maandagavond, een kleine 20 jaar geleden. De bel van de bovenwoning. Net getrouwd, dus we verveelden ons niet. Jehova? Nee, maar wel zoiets: consultant van AT Kearney.
Hij moest me nodig iets uitleggen. Had ik geschreven in een <A href=”http://www.nieuwsbladtransport.nl/” target=_blank”>transportkrantje</A> dat meestal werd beheerst door de Rotterdamse transportlobby, dat de Betuwelijn er beter niet kon komen. Had ik dan zijn rapport niet gelezen?
Ja hoor. Dat rapport deugde niet. En veel van de 139 andere rapporten, waarvan de meeste toen nog moesten komen, ook niet. Spoorlijn zakte weg in drijfzand. Geen enkele van de bespiegelingen deugde.
Maar de lobby wel. Nog een ervaring: kwam zes jaar later de Eurocommisaris voor Transport, Neil McKinnock, naar het stadhuis in Rotterdam. Alle bobo’s bijeen van het ministerie en de haven, twee handen op één buik van de leugenachtige lobby.
Alles geschaard rond het <A href=”http://nl.wikipedia.org/wiki/Hanja_Maij-Weggen” target=_blank”>gansje</A> dat toen minister van Verkeer was. Ze bood geen tegenwicht aan de lobby. En er waren Tweede Kamerleden natuurlijk, Gerd Leers voorop, de verkeersman van het CDA. Vond het best leuk zoveel aandacht te krijgen, net als nu hij gevierd burgemeester van Maastricht is
De rest werd geschiedenis. Elke kritiek is gesmoord. Nic. Van Rossum, columnist van het ter ziele gegane Elseviers Weekblad, schreef de vingers blauw aan argumenten om de spoorlijn niet aan te leggen.
Wie de details wil lezen kan ondermeer terecht bij het boek “Hoe spoort het water?” Dat is inmiddels voor de liefhebbers, 145 bladzijden dik, <A href=”http://www.werkmarkt.nl/water/” target=_blank”>te downloaden</A>.
En natuurlijk het rapport van de Commissie Duivesteijn ofwel de Tijdelijke Commissie Infrastructuurbeleid van 2004. Links naar dat rapport op de site van de Tweede Kamer lopen allemaal dood. Zoeken op die <A href=”http://www.tweedekamer.nl” target=_blank”>Tweedekamer.nl</A> brengt je ook niet verder. Maar eigenlijk weten we het toch wel.
Peter Olsthoorn | 14-08-07 11:21
Reacties
Wim de Vos | 09/10/07 om 16:58
En dit alles mogelijk gemaakt door het kiezersbedrog van
D66 !!
Maar daar hoor je nu niets meer over.
vf34nb
Olav ten Broek | 07/12/07 om 22:02
In 1991, toen Irak Koeweit bezette en de U.S. Army in grote haast haar militaire middelen naar de Rotterdamse Waalhaven transporteerde, moest dit allemaal over de weg gebeuren.
Uit angst voor demonstraties, sabotage of al te gekleurde rapportages van tanks en raketwerpers op de A15, besloot men onder druk van de NAVO een “militaire” spoorlijn aan te leggen, zonder overgangen en met tunnels en viaducten die hoog genoeg waren voor transport van zeer, zeer zwaar materieel.
Inmiddels is het Amerikaanse leger grotendeels vertrokken uit Duitsland, dat dan ook geen interesse heeft in een kostbare aansluiting.
Deze ware aard van het spoor is onder het mom van “noodzakelijk voor de goederenstroom” door de Kamer geloodsd. Maar het is oorspronkelijk een defensie-project.
de BTW lijn | 26/02/08 om 19:53
in het kader van een met hoge snelheid genoten lijn
en het tot het uiterste uitbuiten van welke waarden?
zijn nu de jokkebrokken piloten van een heel eng spiel
in de auto maat van hun pilot projectie het flipje geworden van hun eigen projectiel.
uitgelanceerd op de grenzen van hun eigen borderlijn nog misselijk van de carousseltje van Btw klijntjes
nu de dood lopers van een ver ver nederland geworden
de neuropapen van dat geen idee de psychofarm van in reincarne vervallende
kamikazen die in hun bloed zweet en tranen rouw van een cosa nostradamus mafiaat de mortel van dat rotte salmonella weg gegriste Ei gen dompertje in het concrete van het survival of the shit mest de stinkerds van het darwinistische gerommel in die wil van deernis nu in de leeuwenkuil van hun circle cluster de dikke deuren van hun bedompte program meur zijn geworden.