Tros Radar wint beroep bij het Hof
Pretium Telecom (2)
Leugenachtig praktijken telecombedrijf bevestigd.
Gelezen: Arrest Gerechtshof Den Haag inzake Pretium Telecom / Tros Radar
Op 13 februari 2009 verloor de Tros een kort geding aangespannen door Pretium Telecom wegens vermeend onrechtmatige uitingen door programma Tros Radar in enkele uitzendingen en een column. Het telecombedrijf vond de twee verwijten onjuist:
1. Dat consumenten zich overrompeld, overvallen en misleid voelen door de wijze waarop zij door Pretium worden benaderd.;
2. Dat Pretium zich met name richt op kwetsbare consumenten, ouderen in het bijzonder.
Bovendien laakte Pretium de journalistieke methoden van Tros Radar, met onder meer gebruik van een verborgen camera tijdens een cursus. In de opnamen is te zien welke agressieve, aan bedrog grenzende methoden belmedewerkers van Pretium kunnen hanteren voor een maximaal resultaat met prestatiebeloning.
De voorzieningenrechter ging met dit laatste niet mee en verwierp ook het eerste grief van Pretium. Maar Tros Radar slaagde er volgens de voorzieningenrechter niet in om aannemelijk te maken dat Pretium vooral kwetsbare personen (ouderen) op de korrel nam om abonnementen te werven.
De TROS moest de internetcolumn en een voorbeeldbrief voor het beí«indigen van het contract met Pretium van de website van TROS Radar verwijderen. Ook moest de TROS tijdens de eerstvolgende uitzending van TROS Radar een rectificatie uitzenden en een rectificatie op haar website zetten.
Beide partijen tekenden beroep aan tegen de voorziening van de rechtbank Den Haag bij het Hof in Den Haag. Pretium eiste alsnog veroordeling van de gehanteerde methoden en toekenning van de eerste klacht, plus verwijdering van gewraakte uitzendingen van het internet plus nadere rectificaties.
Dat beroep is gewonnen door de Tros. Het Hof oordeelt dat Pretium-medewerkers onjuiste en misleidende informatie (leugens) verstrekten aan potentií«le klanten (logen) en dat Radar dit in de juiste bewordingen en proporties heeft gebracht.
De Tros heeft de uitzending van 29 september 2008 online gezet en, de column van Antoinet Hertsenberg en brieven om het contract met Pretium op te zeggen.
Uit de column:
“…check voor de gein eens ons forum. Meer dan 100 verschillende topics, alleen over Pretium. Wij draaiden één zo’n topic uit, en kwamen tot 500 pagina’s reacties over Pretium. Dan kun je als bedrijf wel je kop in het zand steken en blind blijven beweren dat er geen klachten zijn, maar dat roept dan toch de vraag op of het bedrijf weet wat er speelt onder zijn klanten…
…Trouwens, meneer Nyks, uw kale spreektijd was bijna vier en een halve minuut en niet 3 minuten zoals u in de krant schreef. En dat is veel meer tijd dan de 20 seconden voicelog waarin mensen worden vastgeprikt aan uw contracten.”
Foto: Hans Nyks, directeur Pretium
Peter Olsthoorn | 23-07-09 09:21
Reacties
wim | 09/09/13 om 07:22
pretium geen normaal bedrijf probeert oudere mensen
op een verkeert been te zetten door onder de mom van kpn te werken[als iedereen gewoon de automatische betaling bij de bank laat blokeren is er bijna niets aan de hand en kunnen zij niet afschrijven[laat onze minister ivo opstelten de wet wijzigen[ ivo schopt ze wel onder de kont[lik op stuk geven
gr wim nijverdal
Rob | 11/04/14 om 16:50
Pretium benaderd op een gemene/brutale/gewetensloze manier m.n. oudere mensen. Ze doen net alsof het KPN is. Ze laten je overal “ja” op antwoorden zodat je later aan een contract vastzit. Ik snap niet dat dit toegestaan is in Nederland ???
Een contract waaronder je een handtekening zet is toch veel en veel beter/eerlijker. Nu krijg je ongevraagd een volledig ingevuld contract. Binnen 7 dagen kun je er nog onderuit, maar als je dit niet tijdig ziet zit je er sowieso aan vast. Beschamend dat zo mensen ongewild tot klant worden gemaakt. Gelukkig kon ik er nog vanaf komen door voor mijn moeder te mailen, te faxen en te schrijven naar het antwoordnummer.
pretium.webcare@pretium.nl (email)
Pretium Telecom, antwoordnummer 1118, 2000 VE Haarlem (antwoordnummer)
Leen Preesman | 26/02/16 om 10:58
Een jaar of vijf geleden had ik ook zo’n ervaring met dat bedrijf. Ze bleken mijn moeder – destijds rond de 90 – telefonisch een abonnement te hebben aangesmeerd, zonder dat mijn moeder het in de gaten had waar het precies om ging. Ze dacht dat ze door KPN, waar ze al een abonnement had, was benaderd, maar had er achteraf geen goed gevoel over. Ik heb dat Pretium-abonnement toen met een telefoontje, waarin ik dreigde naar de consumentenrubriek van grote media te stappen, ongedaan kunnen maken. Maar ouderen zonder back up zijn natuurlijk de pineut.
Leen Preesman