Zo zouden ze dat althans zelf zeggen:
Defensie vuistdiep in GeenStijl
Rutger is stoer in de Noorse sneeuw. En zijn uitgever wordt daar leuk voor betaald.
Een per ongeluk geplaatst en snel weer verwijderd persbericht van afgelopen zondag op de site van het ministerie van Defensie:
“10-02-2008 16:10
Rutger Castricum van Geenstijl.tv onderzoekt of hij geschikt/ongeschikt is voor de landmacht
Rutger Castricum van Geenstijl.tv maakt momenteel in het kader van geschikt/ongeschikt een reportage over de koudweer training in Noorwegen. Ter voorbereiding op deze uitdaging volgde hij theorielessen in Schaarsbergen…
…Rutger Castricum blijft een week in Noorwegen en gaat eveneens mee te velde om te ervaren hoe het er aan toe gaat tijdens een koudweer training van de Landmacht. Uiteindelijk zal blijken of ook hij (on)geschikt is.”
De spider van Nieuwsbank viste het bericht op voor de buitenwereld. De Defensiewoordvoerder: “Het kwam per ongeluk op de website. Het was alleen voor ons intranet bestemd.”
Zonder dat bericht geen misverstand: weblog GeenStijl plaatst deze week volop video’s van sterreporter Rutger Castricum tijdens een oefening van de Landmacht in Noorwegen, met de gebruikelijke ironie en soms cynisme, in een gemoedelijke sfeer. Dat niet alleen, de site barstte ook van de reclame voor Werkenbijdelandmacht.nl.
Om in jargon van de uitgave zelf te blijven: Defensie zit vuistdiep in GeenStijl. Wordt dat ook vermeld op GeenStijl?
“Ja, dat maken wij heel duidelijk bekend. Door middel van banners. That’s it.” De verklaring is van Dominique Weesie. Hij is directeur van News Media in Amsterdam, uitgever van GeenStijl. Verantwoordelijk voor de overeenkomst met Defensie. En als ‘Fleischbaum’ redacteur van de artikelen over de reportages uit Noorwegen. En ook de baas over het modereren van reacties over Defensie onder artikelen. Niettemin: “Journalistiek zijn wij volledig vrij, anders waren we nooit afgereisd.”
In de banners staat niet dat de reportages zijn gesponsord. Op GeenStijl.tv is nu geen aanwijzing over de sponsoring. Bezoekers kunnen dat indirect oppikken. En doen dat min of meer, blijkens hun reacties met vragen wat het schuift voor GeenStijl.
Weesie: “Het leek ons leuk Rutger, voorafgaande aan zijn wintersporttripje volgende week, een echte wintertraining te laten ondergaan. En dan kom je automatisch bij Defensie uit. Dat zij daar wat omheen banneren lijkt me niet meer dan logisch.”
‘Wat omheen banneren’ is een eufemisme voor een volledige sponsorovereenkomst. Dat zegt Defensie. De woordvoerder: “Defensie wil primair de aandacht vestigen op het werken en leven bij de landmacht. De videoverslagen uit Noorwegen dragen bij aan het vergroten van de brand experience bij de doelgroep.”
Brand experience of ‘merkbeleving’ is een steeds vaker aangehaalde waarde in reclame. Een goede ervaring teweeg brengen bij de doelgroep. Weesie vindt het geen probleem: “Ik vind het fantastische televisie!”
Het bedrag hoeft Defensie niet te noemen: ze sponsort niet direct de reportages, maar indirect via de reclameovereenkomst. En de gegevens daarvan zijn ‘commercieel-vertrouwelijk’. Zegt Defensie.
Peter Olsthoorn | 15-02-08 08:54
Reacties
Joost | 29/01/09 om 23:35
WOB?